Dostęp dla niepełnosprawnych:

Niebieskie promyki - 3 latki

Wychowawczyni: mgr Justyna Bańczyk

Drodzy rodzice,

 serdecznie zapraszam i zachęcam do dołączenia do zamkniętej grupy "Niebieskie Promyki" na portalu Facebook, która stanowi dodatkową formę kontaktu. 

https://www.facebook.com/search/top/?q=niebieskie%20promyki
 

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W PRZEDSZKOLU W GRUPIE „NIEBIESKIE PROMYKI”

Część I – poranna

8:30 – 8:45 – Zabawy muzyczno – ruchowe; zabawy dydaktyczne (ćw. spostrzegawczości, ćw. pamięci, ćw. orientacji przestrzennej).

8:45 – 9:15 – Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe, higieniczne i samoobsługowe w łazience; śniadanie – realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania nawyków higienicznych i kulturalnych oraz w zakresie dbałości o zdrowie; zabiegi higieniczne po śniadaniu.

Część II - główna

9:15 – 9:40 – Zajęcia kierowane z cała grupą realizowane pod kierunkiem nauczyciela według tygodniowego rozkładu zajęć. Zabawy ruchowe między zajęciami. Organizowanie zabaw twórczych, ruchowych, stymulujących rozwój dzieci.

9:40 – 10:40 – Czynności samoobsługowe przed wyjściem na podwórko (nauka i doskonalenie czynności ubierania się, zapinania guzików, suwaków). Zabawy samodzielne, zabawy tropiące, obserwacja przyrody w ogrodzie przedszkolnym, spacery, zabawy ruchowe na podwórku.

10:40 – 11:45– Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań podejmowane z inicjatywy dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela.

11:45 – 12:20 – Czynności porządkowo - higieniczne, przygotowanie do obiadu. Obiad – realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami. Kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie. Zabiegi higieniczne po obiedzie. Przygotowanie do odpoczynku.

12:20 – 13:00 – Odpoczynek poobiedni – słuchanie bajek i opowiadań, ćwiczenia relaksacyjne, wyciszenie.

Część III - poobiednia

13:00 – 13:45 – Swobodna zabawa dzieci – podejmowanie różnorodnych form działania przy niewielkim udziale nauczyciela. Praca wyrównawcza o charakterze wyrównawczo-stymulującym, dostosowanie zadań do możliwości dzieci. Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe z całą grupą.

13:45 – 14:00 – Podwieczorek. Zabiegi higieniczne.

14:00 - 14:30 - Zabawy swobodne dzieci. Zabawy plastyczne. Zabawy kołowe. Gry i zabawy stolikowe.


ZADANIA ONLINE DLA PRZEDSZKOLAKÓW

29.03.2021r. (poniedziałek)

I. ZABAWY RUCHOWE Z PIŁKĄ:

Przedstawię parę ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem piłki:

  • Siadamy na podłodze w siadzie prostym i turlamy piłkę wokół własnej osi.
  • Leżąc na plecach turlamy piłkę nogami po ścianie góra/dół.
  • Leżąc na brzuchu podajemy piłkę do siebie (unosząc głowę, klatkę piersiową w górę, kontrolujemy, aby łokcie nie dotykały podłogi)
  • Rzucanie piłką do celu (do koszyka, miski itp.)


II.

1. "Śladami zajączka"- słuchanie wiersza A. Bober

Od samego rana niezłe zamieszanie.
Ktoś tu przeszukuje, calutkie mieszkanie.

Śladami zajączka dzieci wyruszyły,
że znajdą prezenty bardzo się cieszyły.

Kilka kroków w przód, czasem w lewo, w prawo,
szukają podarków przedszkolaki żwawo.

A zajączek cicho, za oknem przycupnął,
rudą marcheweczkę w międzyczasie chrupnął.

Pełen jest podziwu, dla tych małych ludzi,
żeby znaleźć prezent, każdy z nich się trudzi.

Ale to nie prezent jest dziś najważniejszy,
to czas z najbliższymi bowiem jest cenniejszy.

Bo wspólna zabawa, wspólne przebywanie,
na długo w pamięci wszystkich pozostanie.


2. Rozmowa na temat wiersza.

- Kto ukrył prezenty w domu dzieci?
- Skąd dzieci wiedziały, że to był zajączek?
- Czy w świętach najważniejsze są prezenty, które dostajemy?
- Co oprócz dostawania prezentów, lubisz w świętach najbardziej?



3. "Poszukiwania prezentu od zajączka"- zabawa ruchowa.

Rodzic chowa w pokoju ulubioną zabawkę dziecka.
Informuje, że to ćwiczenia przed jedną z wielkanocnych tradycji, kiedy to po śniadaniu wielkanocnym dzieci wyruszają na poszukiwanie prezentów, które zostawił gdzieś w domu lub w ogrodzie zajączek wielkanocny.

Dziecko będzie musiało poruszać się tak, jak wskaże rodzic, np.:
- 5 kroków do przodu
- 1 krok w lewo (żeby dziecku ułatwić rozróżnianie stron, na lewej ręce można zawiązać wstążkę)
- 2 kroki w prawo,
- 2 kroki do tyłu, itd.


30.03.2021r. (wtorek)

I. Dzień zaczniemy od gimnastyki w podskokach:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU


II. Ćwiczenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej:

  • Rodzic układa wzór z dostępnych klocków, następnie dziecko odtwarza taki sam pod spodem. Kontrolujemy, aby klocki były układane od lewej do prawej, po kolei

2. „Zajączki” – zabawa paluszkowa.
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?


31.03.2021r. (środa)

I. Śpiewanka pokazywanka „Kurka”

https://www.youtube.com/watch?v=kKNg2eFtD60

Niebieskie Promyczki w większości ją dobrze znają, więc tym razem to Wy moje Promyczki nauczcie swoich rodziców – pokazujemy i śpiewamy.


II.

1. Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego na temat tradycji i symboli wielkanocnych. Porozmawiajmy z dziećmi na temat obejrzanego materiału.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg


2. Po obejrzeniu filmu kolejne zadanie będzie dla Was prościutkie, spróbujcie rozwiązać wielkanocne zagadki:

https://www.youtube.com/watch?v=_wW5koMSrDk


3. Zapraszam teraz do wykonania kurczaczka. Potrzebna nam będzie żółta farbka oraz kasza manna.

https://www.youtube.com/watch?v=dTQSvcmhlRs


MIŁEJ ZABAWY !!!


01.04.2021r. (czwartek)

I. Gra zręcznościowa – spacer dziecka po pokoju z jajkiem/pisanką umieszczoną na łyżce stołowej.

II. Obejrzenie filmu edukacyjnego zawierającego informację o tym, jak z jajka powstaje pisklę. Rozmowa nt treści obejrzanego filmu.

Dzieci młodsze „Bajka o jajkach”: https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

III. Zabawa ruchowa „Jajko”. Dziecko kładzie się na podłodze i turla się do przodu i do tyłu, naśladując turlające się jajko.

IV. Zapraszam do zagrania w grę interaktywną, gdzie Promyczki poćwiczą swoją spostrzegawczość:

https://wordwall.net/play/13651/579/493?fbclid=IwAR27WjD-KbPrXeKi_wQyKEurMRjvdTM9hr2TNRj5sxScQAQKyOdPj7xg1Mo


V. Zabawa matematyczna:

Rodzic rysuje na kartce jajko, na jajku odrysowywuje ścianki kostki. Dziecko rzuca kostką, następnie odszukuje na planszy ściankę z taką samą liczbą oczek i ją koloruje.


02.04.2021r. (piątek)

I. Witam moje Niebieskie Promyczki z dzisiejszymi zajęciami przenosimy się do kuchni. Rodzic prezentuje dziecku różne przyrządy/ urządzenia kuchenne, zadaniem dziecka jest określenie do czego one służą. Przy okazji zachęcam, aby w miarę możliwości zaangażować dziecko w przygotowanie świątecznych przysmaków. Podczas rozmowy, proszę o zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa w kuchni. Należy dziecku wytłumaczyć, co może robić w kuchni, a co nie.


II. „Układamy rytmy” – układanie rytmów z przyborów kuchennych (mogą być również klocki, nakrętki itp.), np. łyżeczka, widelec, kubek, łyżeczka, widelec, kubek …… dziecko kończy rozpoczęty rytm.


III. Zabawa ruchowa „Do celu”

Zaznaczamy linią miejsce w pokoju. Następnie wybieramy 10 zabawek (piłki, maskotki), zadaniem dziecka będzie wrzucenie po kolei zabawek do pudełka umieszczonego w pewnej odległości od niego, stojąc na wyznaczonej linii. Po ukończonej zabawie przeliczmy, ile dziecko zdobyło punktów. ANGAŻUJEMY OBIE RĘCE, najpierw ręka dominująca rzuca, następnie druga ręka.


IV. Masażyk: "Placek babci".

Źródło: https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)

wyciskała, wałkowała (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)

raz na prawo, raz na lewo (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)

Potem trochę w przód i w tył, żeby placek równy był. Cicho... cicho... placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem) w ciepłym piecu u babuni.

A gdy będzie upieczony(głaszczemy dziecko po plecach) każdy brzuch zadowolony).


06.04.2021r. (wtorek)

I. Poranna gimnastyka dla smyka. Do dzisiejszych ćwiczeń będziemy potrzebować piłkę.

  • Dziecko biega swobodnie z piłką w ręku po pokoju (podwórku), na dźwięk rodzica (klaśnięcie, uderzenie klockami), dziecko zatrzymuje się bez ruchu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Można również wykorzystać ulubioną piosenkę dziecka, kiedy gra muzyka dziecko biega, jak muzyka się zatrzyma, to dziecko staje w bezruchu.

  • Dziecko siada na dywanie w siadzie prostym, następnie turla piłkę wokół własnej osi, raz w jedną, raz w drugą stronę (ćwiczenie powtarzamy kilka razy).
  • Podrzucamy piłkę do góry, próbując ją złapać.
  • Piłkę wkładamy między kolana i skaczemy do przodu, np. do wyznaczonego celu.


II. Rysujemy kwiatka, ćw. grafomotoryczne:

Posłuchajcie rymowanki:

Jedno kółko w samym środku,

Wokół sześć kolejnych – płatków.

Długa linia - to łodyga.

Jeszcze tylko listka trzeba.


Następnie rodzic wykonuje rysunek na dużej kartce papieru (do tekstu rymowanki), kolejno prosimy, aby dziecko wodziło palcem po narysowanych liniach (raz prawą ręką, raz lewą).


III. Palcem malowane – zabawy z kaszą

Na pokrywkę z pudełka po butach wysypcie kaszę. Warstwa powinna być w miarę cienka, tak by jedynie pokryć dno pokrywki.


Postawcie przed dzieckiem obrazek kwiatka. Odczytajcie ponownie rymowankę z wcześniejszej zabawy i zachęćcie dziecko, by samo, palcem na kaszy spróbowało narysować kwiatek.


Jeśli nie macie pokrywki, można wykorzystać:

- tacę

- lub duży talerz

Jeśli nie macie kaszy jęczmiennej, można wykorzystać:

- sól lub cukier- jednak wtedy dno pudełka/naczynia nie powinno być białe

- lub bułkę tartą


07.04.2021r. (Środa)

  • Zabawa ruchowa: 

Początek dnia znów rozpoczniemy od zabaw ruchowych, zachęcam do odtworzenia filmiku i wspólnej zabawy z dzieckiem:


https://www.youtube.com/watch?v=A6iT0wdOsKk


II. Praca plastyczna „Kolorowy kwiatek”.

Przygotowujemy dziecku paski papieru, najlepiej, aby były kolorowe (kolorowe kartki, pocięte z gazet), paski szerokości 1cm - 2 cm. Zadaniem dziecka będzie pociąć pasek na małe kawałki, następnie powyklejać nimi kontury kwiatka z poprzedniego dnia.

Dziecko nakleja odciętę kawałki na szablon kwiatka.


Proszę zwrócić uwagę na sposób trzymania przez dziecko nożyczek. Poniżej przedstawiam prawidłowy sposób ich trzymania:

„W zależności od rodzaju nożyczek w oczka włożony jest kciuk, który pozostaje skierowany do góry, i palec środkowy, lub środkowy i wskazujący. Gdy oczko w nożyczkach jest tylko na jeden palec, wówczas palec wskazujący wysunięty jest do przodu i stabilizuje chwyt oraz kierunek cięcia. Druga ręka powinna trzymać papier i obracać nim płynnie”.


III. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejskie pudełko”

W kartonie wykonujemy 2 otwory, w które dziecko może włożyć dłonie.


I wariant: Prosimy, aby dziecko zamknęło oczy i wkładamy do środka dowolną zabawkę z pokoju dziecka. Zadaniem będzie rozpoznanie zabawki po dotyku.


II wariant: Do pudełka wkładamy kilka zabawek, a dziecko ma wyjąć tą, o którą prosimy.


08.04.2021r. (czwartek)

I. Zabawy ruchowe z maskotkami:

Dziś do zabaw ruchowych wykorzystamy, maskotki, małe poduszki. Ustawiamy tor przeszkód umieszczając maskotki w linii prostej (jedna pod drugą) w odległości ok 30cm od siebie. Proponujemy dziecku następujące zabawy:

  • Dziecko przeskakuje przez maskotki obunóż. Stopy ułożone równolegle do siebie.
  • Dziecko pokonuje tor slalomem: biegnie, chodzi na palcach, chodzi na piętach, idzie tyłem, chodzi na czworakach, ślizga się na pośladkach (nogi podniesione do góry, odpycha się rączkami).


II. Zabawa matematyczna. 

Zapraszam do obejrzenia filmiku przedstawiającego wykorzystanie guzików do ćwiczenia umiejętności matematycznych oraz ćwiczenia motoryki małej (zamiast kolorowych guzików mogą być: klocki lego, kolorowe nakrętki, fasolki i groch, pompony)


  • https://www.youtube.com/watch?v=ksKnq67pXw4

III. Ćw. sprawności grafomotorycznej „Szukam pary”

Na dużej kartce papieru (im większa, tym lepsza – karton, brystol) rysujemy obrazki te same po lewej stronie kartki, jak i po prawej (np. słońce, oko, koło, trójkąt), tyle, że w różnej kolejności. Zadaniem dziecka jest połączyć 2 te same obrazki za pomocą kredki, czy flamastra.

Zadanie najlepiej wykonać na dużej powierzchni i zawiesić, np. na szafie mocując taśmą malarską na wysokości dziecka, ponieważ wtedy pracuje cała kończyna górna, a nie tylko dłoń dziecka.

MIŁEJ ZABAWY!!!


09.04.2021r. (piątek)

I. Ćwiczenia ruchowe przy użyciu kostki do gry:

Dziecko rzuca kostką, następnie przelicza liczbę oczek na kostce i wykonuje tyle powtórzeń danego ćwiczenia, ile wyturlało oczek. Można zaproponować poniższe ćwiczenia:

- przysiady

- skłony

- podskoki obunóż w miejscu

- podskoki na jednej nodze

- pajacyki

 

II. Wiersz „Kwiatek” z pokazywaniem

Ziarenko upadło na piach – trach! (klaśnięcie)

Słonko je ogrzało (pocieramy dłonią o dłoń)

Trochę popadało (stukamy paluszkami o uda)

Z moich rączek wyrósł pączek (jedną dłoń zwijamy w pięść; okrywamy ją drugą dłonią, którą trzymamy pionowo przed sobą; 

Jeden płatek, drugi płatek (otwieramy kolejno ręce, trzymamy blisko nadgarstki)

Jaki piękny mamy kwiatek (lekko obracamy powstałym kwiatem na boki)


III. Masa solna. Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem masę solną.

Przepis na masę:

- mąka

- sól

- woda

- ilość 2:2:1, czyli tyle samo mąki, co soli i połowę mniej wody

Mąkę mieszamy z solą i ostrożnie dodajemy wodę, nie wlewamy całej naraz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.


Dziecko bawi się masą wg własnego pomysłu: lepi kulki, wałki, ugniata, wylepia kształty.


12.04.2021r. (poniedziałek)

I. Rytmiczna rozgrzewka. Do dzieła:)

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

II. „Tęcza”- wiersz M. Konopnickiej, jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza. Rodzic omawia razem z dzieckiem wygląd i warunki powstawania tęczy. Dziecko ogląda fotografie przedstawiające tęczę.

 

Tęcza

— A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?

— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

Następnie rodzic prowadzi rozmowę na podstawie treści wiersza. Przykładowe pytania:

  • Gdzie można zobaczyć tęczę?
  • Jak wygląda tęcza?
  • Jakie ma kolory?
  • Kiedy powstaje tęcza?


III. "Coś w pobliżu w kolorze..."- zabawa dydaktyczna, wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu. 

Rodzic układa na dywanie kolorowe kartoniki i nazywa kolejno ich kolory. Następnie podnosi każdy kartonik i pyta: Jaki to kolor? Dziecko przygląda się i określa kolor kartonika. Następnie rodzic pokazuje jakiś kartonik, a dziecko szuka po pokoju i wymienia nazwy przedmiotów w takim samym kolorze.


IV. „Wstążki na wietrze”- zabawa ruchowa ze wstążkami z wymachami ramion. 

Dziecko za pomocą kolorowej wstążki wykonuje określone ruchy ramion. np. zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste. Muzyczny wariant zabawy utrwalający pojęcia „cicho- głośno”, „szybko- wolno”: dziecko, zwiększa lub ogranicza ruchy, reaguje na zmiany dynamiki.


13.04.2021r. (wtorek)

1. „Deszczyk pada, słonko świeci”- zabawa orientacyjno- porządkowa. 

Dziecko stoi w określonej części pokoju np. pod ścianą. Na słowo słońce świeci!- spacerują, podskakują w rytm danego dźwięku. Na słowo: Deszczyk pada!- przykucają i rączkami naśladują daszek lub parasol. Zabawę powtarzamy.


2. Zagadki w kolorze CZERWONYM.

Spróbujcie odgadnąć kilka zagadek, wyklaszczcie sylabami odgadnięte wyrazy, policzcie ile jest sylab w danym wyrazie?


Kwaśne, rumiane, ogonek posiada.
Kiedy jest dojrzałe to na ziemię spada. (jabłko).

Ten owoc jest czerwony, mały i okrągły
Dojrzewa na słonku.
Wśród zielonych liści
wisi na ogonku. (wiśnia).

Polane śmietaną,
cukrem posypane,
smakują wybornie,
w słoneczny poranek (truskawki)

Zawsze krągły i czerwony,

na kanapkę jest krojony.

Mama daje go do zupy,

robią z niego też keczupy ( pomidor)


Czerwona, żółta, zielona,

na stole surowa lub mielona.

W kuchni węgierskiej króluje

i w pysznym leczo dominuje ( papryka )


3. Obejrzyjcie filmik - Jaki kolor wybierze Tęczusia?

https://www.youtube.com/watch?v=BfO7frEQwZk&t=1s


- w trakcie oglądanie zapamiętajcie, co było w kolorze czerwonym i powiedzcie rodzicom

 

4. Tropimy kolor czerwony.

Spróbujcie odszukać w swoim domu, pokoju zabawek oraz przedmiotów w kolorze czerwonym.


5. Gra interaktywna – Co jest w tym kolorze?

https://wordwall.net/pl/resource/1160566/kolory


6. Praca plastyczna: „Tęcza”

Drogie dzieci zachęcam do samodzielnej pracy twórczej. To od was zależy jak będzie wyglądać wasza tęcza:). Zachęcam do wykonania pracy. Chętnie zobaczę wasze prace na grupie na fb:)


MIŁEJ ZABAWY!


13.04.2021r. (Środa)

1. Powitanie i rozgrzewka na dobry dzień – Przybijcie sobie piąteczkę

https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

zabawy z pokazywaniem – Raz , dwa , trzy – https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg


2. Spróbujcie odgadnąć kilka zagadek, wyklaszczcie sylabami odgadnięte wyrazy, policzcie ile jest sylab w danym wyrazie?

Ten żółciutki owoc
bardzo kwaśny bywa,
rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)

Na drzewie dojrzewa,
żółta lub zielona,
brzuszek ma okrągły,
górą wydłużona. (gruszka)

Do rogala jest podobny
żółty kolor ma,
jest to owoc z ciepłych krajów.
Czy ktoś z was go zna? (banan)

Cóż to jest za gwiazda, co na żółto świeci

Daje światło , ciepło, radują się dzieci ( Słońce )

3. Wysłuchajcie bajki o żółtej kredce

  • zapamiętajcie jakie kredki miał Tomek
  • zabawa słownikowa – „Żółte skojarzenia” – zastanówcie się „Co kojarzy wam się z kolorem żółtym?”
  • po wysłuchaniu bajki, niech dziecko odszuka żółtą kredkę w swoim pudełku i narysuje to, co może być żółte, np. słoneczko, cytrynka, kaczuszka

BAJKA O ŻÓŁTEJ KREDCE

Pewnego dnia Tomek wyjął z szuflady blok do rysowania i pudełko z kredkami. Wysypał kredki na stolik i zabrał się do rysowania. Nie zauważył nawet, że w pudełku została żółta kredka, której zrobiło się smutno.
– Nie jestem potrzebna – myślała.
– Tomek zostawił mnie w pudełku, może nie podoba mu się mój żółty kolor?
A tymczasem Tomek narysował zieloną kredką trawę i zielone drzewko. Po chwili czarna kredką narysował dach z kominem, z którego leciał dym. Czerwoną kredką pomalował ściany, a granatową zrobił wielkie drzwi do domu.
– Ach jak pięknie Tomek rysuje – westchnęła żółta kredka i przyglądała się, co jeszcze będzie na rysunku.
Tomek wziął kredkę niebieską i pomalował nią niebieskie niebo z niebieskimi obłoczkami. Później brązową kredką dorysował obok domu budę, płot i brązowego, wesołego pieska.
– Wszystkie kredki coś narysowały – popłakiwała żółta kredka – tylko ja nie jestem do niczego potrzebna.
I właśnie wtedy Tomek wyciągnął ją z pudełka.
– O, tu jesteś, myślałem, że zginęłaś – powiedział – i nie mógłbym dokończyć rysunku.
Tomek narysował żółtą kredką wielkie słońce z żółtymi promykami i żółte firanki w oknach i żółte słoneczniki za płotem i jeszcze małą, żółtą kaczuszkę, która bawiła się na rysunku z pieskiem. Ach, jaka dumna była z siebie żółta kredka, że potrafi tyle narysować.

4. Wysłuchujemy piosenkę o kolorach, i uczymy się ją śpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

I. Słoneczko jest żółte,

pomidor czerwony,

niebo jest niebieskie,

ogórek zielony.

Ref. Żółty, czerwony,

znam kolory,

znam kolory,

niebieski, zielony.

II. Kurczaczek jest żółty,

truskawka czerwona,

morze jest niebieskie,

a trawa zielona.

Ref. Żółty, czerwony …..

III. Słoneczko jest żółte,

pomidor czerwony,

niebo jest niebieskie,

ogórek zielony.

ref. Żółty, czerwony……


5. Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Żółty parzy

Rodzice rzucają piłkę do dziecka wypowiadając nazwy kolorów. Dziecko, słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego, musi złapać piłkę. Jeżeli dziecko złapie piłkę kiedy jest kolor żółty ( żółty parzy) to daje fanta. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty wykonując ćwiczenie, np. 2 przysiady, 3 pajacyki, 4 obroty wokół własnej osi itp.


6. Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe są bardzo ważne ponieważ poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Oto propozycje :

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.


15.04.2021r. (czwartek)

1. „Konik polny”- zabawa ruchowa z elementem podskoku. 

Rodzic mówi: Jesteśmy na łące. Wokół nas rośnie dużo kolorowych kwiatów. Wśród nich jest mnóstwo kolorowych owadów: tu żółte motyle, a tam czerwone biedronki. A gdzie zielone koniki polne? My będziemy konikami i poskaczemy tak jak one. Rodzić rytmicznie klaszcze a dziecko skacze, naśladując konika polnego. Na pauzę w klaskaniu- kucają.


2. „Zielona żabka”- wysłuchanie wiersza K. Pileckiej jako inspiracja i zachęta do poznania ciekawego gatunku zwierząt. Rodzic czyta wiersz.


Zielona żaba


Chwaliła pewna żabka:

- Mam zieloną sukienkę w kwiatki,

Zazdroszczą mi wszystkie zielone żabki.

Pływam, nurkuję i skaczę,

Nie lękam się i nie płaczę.

Nie boję się nawet bociana,

Co po łące brodzi od rana.

A bocian kroczył po łące,

Podziwiał stokrotki kwitnące.

I żabkę dojrzał z daleka.

Tym razem mu nie uciekła.

Zaniósł ją bociek do gniazda.

Ale to była jazda!

Ze strachu pożółkła jej sukienka.

Zrobiła się żabka maleńka.

I bardzo prosi bociana:

- Niech pan mnie puści proszę pana.

Już nigdy nie będę się tak chwalić.

Zanieść mnie do sióstr i braci.

Zaklekotał bociek: kle, kle,

- Czegóż to się żabce chce.

Na szczęście dzień piękny mamy,

Zaniosę Cię do mamy,

Ale...pamiętaj- koniec z przechwałkami!


po wysłuchaniu wiersza rodzic prezentuje dziecku obrazek żaby. Wspólnie omawiają jej wygląd, sposób poruszania.

Zachęcamy dziecko do samodzielnego narysowania żabki, a następnie pomalowania jej farbkami

https://www.youtube.com/watch?v=2fT91za6rQ0


3. „Żaby”- zabawa logorytmiczna z gestodźwiękami. 

Dziecko recytuje rymowankę z rytmizowaniem słów. Powtarza wierszyk z towarzyszeniem gestodźwięków (klaskanie, tupanie, klepanie w podłogę):

 

W trawie dziś hałasu wiele:

żaby proszą na wesele.


4. „Jedzenie w kolorach tęczy”- rozpuszczanie kolorowych galaretek owocowych. 

Rodzic zachęca dziecko do przygotowania razem z nim deseru owocowego. W trakcie rozpuszczenia galaretki w wodzie, dziecko ma możliwość zobaczenia koloru. Dziecko określa, jaki smak ma dana galaretka, kierując się kolorem np. czerwona- truskawkowa, zielona- kiwi, żółta- cytrynowa. Po przestygnięciu dziecko może dodatkowo określić po zapachu czy smaku, jaka to galaretka. Smacznego!







Wychowawczyni: mgr Justyna Bańczyk

Drodzy rodzice,

 serdecznie zapraszam i zachęcam do dołączenia do zamkniętej grupy "Niebieskie Promyki" na portalu Facebook, która stanowi dodatkową formę kontaktu. 

https://www.facebook.com/search/top/?q=niebieskie%20promyki
 

RAMOWY ROZKŁAD DNIA W PRZEDSZKOLU W GRUPIE „NIEBIESKIE PROMYKI”

Część I – poranna

8:30 – 8:45 – Zabawy muzyczno – ruchowe; zabawy dydaktyczne (ćw. spostrzegawczości, ćw. pamięci, ćw. orientacji przestrzennej).

8:45 – 9:15 – Przygotowanie do śniadania – czynności porządkowe, higieniczne i samoobsługowe w łazience; śniadanie – realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania nawyków higienicznych i kulturalnych oraz w zakresie dbałości o zdrowie; zabiegi higieniczne po śniadaniu.

Część II - główna

9:15 – 9:40 – Zajęcia kierowane z cała grupą realizowane pod kierunkiem nauczyciela według tygodniowego rozkładu zajęć. Zabawy ruchowe między zajęciami. Organizowanie zabaw twórczych, ruchowych, stymulujących rozwój dzieci.

9:40 – 10:40 – Czynności samoobsługowe przed wyjściem na podwórko (nauka i doskonalenie czynności ubierania się, zapinania guzików, suwaków). Zabawy samodzielne, zabawy tropiące, obserwacja przyrody w ogrodzie przedszkolnym, spacery, zabawy ruchowe na podwórku.

10:40 – 11:45– Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań podejmowane z inicjatywy dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela.

11:45 – 12:20 – Czynności porządkowo - higieniczne, przygotowanie do obiadu. Obiad – realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami. Kulturalne zachowanie się przy stole, dbałość o zdrowie. Zabiegi higieniczne po obiedzie. Przygotowanie do odpoczynku.

12:20 – 13:00 – Odpoczynek poobiedni – słuchanie bajek i opowiadań, ćwiczenia relaksacyjne, wyciszenie.

Część III - poobiednia

13:00 – 13:45 – Swobodna zabawa dzieci – podejmowanie różnorodnych form działania przy niewielkim udziale nauczyciela. Praca wyrównawcza o charakterze wyrównawczo-stymulującym, dostosowanie zadań do możliwości dzieci. Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe z całą grupą.

13:45 – 14:00 – Podwieczorek. Zabiegi higieniczne.

14:00 - 14:30 - Zabawy swobodne dzieci. Zabawy plastyczne. Zabawy kołowe. Gry i zabawy stolikowe.


ZADANIA ONLINE DLA PRZEDSZKOLAKÓW

29.03.2021r. (poniedziałek)

I. ZABAWY RUCHOWE Z PIŁKĄ:

Przedstawię parę ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem piłki:

  • Siadamy na podłodze w siadzie prostym i turlamy piłkę wokół własnej osi.
  • Leżąc na plecach turlamy piłkę nogami po ścianie góra/dół.
  • Leżąc na brzuchu podajemy piłkę do siebie (unosząc głowę, klatkę piersiową w górę, kontrolujemy, aby łokcie nie dotykały podłogi)
  • Rzucanie piłką do celu (do koszyka, miski itp.)


II.

1. "Śladami zajączka"- słuchanie wiersza A. Bober

Od samego rana niezłe zamieszanie.
Ktoś tu przeszukuje, calutkie mieszkanie.

Śladami zajączka dzieci wyruszyły,
że znajdą prezenty bardzo się cieszyły.

Kilka kroków w przód, czasem w lewo, w prawo,
szukają podarków przedszkolaki żwawo.

A zajączek cicho, za oknem przycupnął,
rudą marcheweczkę w międzyczasie chrupnął.

Pełen jest podziwu, dla tych małych ludzi,
żeby znaleźć prezent, każdy z nich się trudzi.

Ale to nie prezent jest dziś najważniejszy,
to czas z najbliższymi bowiem jest cenniejszy.

Bo wspólna zabawa, wspólne przebywanie,
na długo w pamięci wszystkich pozostanie.


2. Rozmowa na temat wiersza.

- Kto ukrył prezenty w domu dzieci?
- Skąd dzieci wiedziały, że to był zajączek?
- Czy w świętach najważniejsze są prezenty, które dostajemy?
- Co oprócz dostawania prezentów, lubisz w świętach najbardziej?



3. "Poszukiwania prezentu od zajączka"- zabawa ruchowa.

Rodzic chowa w pokoju ulubioną zabawkę dziecka.
Informuje, że to ćwiczenia przed jedną z wielkanocnych tradycji, kiedy to po śniadaniu wielkanocnym dzieci wyruszają na poszukiwanie prezentów, które zostawił gdzieś w domu lub w ogrodzie zajączek wielkanocny.

Dziecko będzie musiało poruszać się tak, jak wskaże rodzic, np.:
- 5 kroków do przodu
- 1 krok w lewo (żeby dziecku ułatwić rozróżnianie stron, na lewej ręce można zawiązać wstążkę)
- 2 kroki w prawo,
- 2 kroki do tyłu, itd.


30.03.2021r. (wtorek)

I. Dzień zaczniemy od gimnastyki w podskokach:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU


II. Ćwiczenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej:

  • Rodzic układa wzór z dostępnych klocków, następnie dziecko odtwarza taki sam pod spodem. Kontrolujemy, aby klocki były układane od lewej do prawej, po kolei

2. „Zajączki” – zabawa paluszkowa.
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?


31.03.2021r. (środa)

I. Śpiewanka pokazywanka „Kurka”

https://www.youtube.com/watch?v=kKNg2eFtD60

Niebieskie Promyczki w większości ją dobrze znają, więc tym razem to Wy moje Promyczki nauczcie swoich rodziców – pokazujemy i śpiewamy.


II.

1. Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego na temat tradycji i symboli wielkanocnych. Porozmawiajmy z dziećmi na temat obejrzanego materiału.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg


2. Po obejrzeniu filmu kolejne zadanie będzie dla Was prościutkie, spróbujcie rozwiązać wielkanocne zagadki:

https://www.youtube.com/watch?v=_wW5koMSrDk


3. Zapraszam teraz do wykonania kurczaczka. Potrzebna nam będzie żółta farbka oraz kasza manna.

https://www.youtube.com/watch?v=dTQSvcmhlRs


MIŁEJ ZABAWY !!!


01.04.2021r. (czwartek)

I. Gra zręcznościowa – spacer dziecka po pokoju z jajkiem/pisanką umieszczoną na łyżce stołowej.

II. Obejrzenie filmu edukacyjnego zawierającego informację o tym, jak z jajka powstaje pisklę. Rozmowa nt treści obejrzanego filmu.

Dzieci młodsze „Bajka o jajkach”: https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

III. Zabawa ruchowa „Jajko”. Dziecko kładzie się na podłodze i turla się do przodu i do tyłu, naśladując turlające się jajko.

IV. Zapraszam do zagrania w grę interaktywną, gdzie Promyczki poćwiczą swoją spostrzegawczość:

https://wordwall.net/play/13651/579/493?fbclid=IwAR27WjD-KbPrXeKi_wQyKEurMRjvdTM9hr2TNRj5sxScQAQKyOdPj7xg1Mo


V. Zabawa matematyczna:

Rodzic rysuje na kartce jajko, na jajku odrysowywuje ścianki kostki. Dziecko rzuca kostką, następnie odszukuje na planszy ściankę z taką samą liczbą oczek i ją koloruje.


02.04.2021r. (piątek)

I. Witam moje Niebieskie Promyczki z dzisiejszymi zajęciami przenosimy się do kuchni. Rodzic prezentuje dziecku różne przyrządy/ urządzenia kuchenne, zadaniem dziecka jest określenie do czego one służą. Przy okazji zachęcam, aby w miarę możliwości zaangażować dziecko w przygotowanie świątecznych przysmaków. Podczas rozmowy, proszę o zwrócenie uwagi na zasady bezpieczeństwa w kuchni. Należy dziecku wytłumaczyć, co może robić w kuchni, a co nie.


II. „Układamy rytmy” – układanie rytmów z przyborów kuchennych (mogą być również klocki, nakrętki itp.), np. łyżeczka, widelec, kubek, łyżeczka, widelec, kubek …… dziecko kończy rozpoczęty rytm.


III. Zabawa ruchowa „Do celu”

Zaznaczamy linią miejsce w pokoju. Następnie wybieramy 10 zabawek (piłki, maskotki), zadaniem dziecka będzie wrzucenie po kolei zabawek do pudełka umieszczonego w pewnej odległości od niego, stojąc na wyznaczonej linii. Po ukończonej zabawie przeliczmy, ile dziecko zdobyło punktów. ANGAŻUJEMY OBIE RĘCE, najpierw ręka dominująca rzuca, następnie druga ręka.


IV. Masażyk: "Placek babci".

Źródło: https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)

wyciskała, wałkowała (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)

raz na prawo, raz na lewo (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)

Potem trochę w przód i w tył, żeby placek równy był. Cicho... cicho... placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem) w ciepłym piecu u babuni.

A gdy będzie upieczony(głaszczemy dziecko po plecach) każdy brzuch zadowolony).


06.04.2021r. (wtorek)

I. Poranna gimnastyka dla smyka. Do dzisiejszych ćwiczeń będziemy potrzebować piłkę.

  • Dziecko biega swobodnie z piłką w ręku po pokoju (podwórku), na dźwięk rodzica (klaśnięcie, uderzenie klockami), dziecko zatrzymuje się bez ruchu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Można również wykorzystać ulubioną piosenkę dziecka, kiedy gra muzyka dziecko biega, jak muzyka się zatrzyma, to dziecko staje w bezruchu.

  • Dziecko siada na dywanie w siadzie prostym, następnie turla piłkę wokół własnej osi, raz w jedną, raz w drugą stronę (ćwiczenie powtarzamy kilka razy).
  • Podrzucamy piłkę do góry, próbując ją złapać.
  • Piłkę wkładamy między kolana i skaczemy do przodu, np. do wyznaczonego celu.


II. Rysujemy kwiatka, ćw. grafomotoryczne:

Posłuchajcie rymowanki:

Jedno kółko w samym środku,

Wokół sześć kolejnych – płatków.

Długa linia - to łodyga.

Jeszcze tylko listka trzeba.


Następnie rodzic wykonuje rysunek na dużej kartce papieru (do tekstu rymowanki), kolejno prosimy, aby dziecko wodziło palcem po narysowanych liniach (raz prawą ręką, raz lewą).


III. Palcem malowane – zabawy z kaszą

Na pokrywkę z pudełka po butach wysypcie kaszę. Warstwa powinna być w miarę cienka, tak by jedynie pokryć dno pokrywki.


Postawcie przed dzieckiem obrazek kwiatka. Odczytajcie ponownie rymowankę z wcześniejszej zabawy i zachęćcie dziecko, by samo, palcem na kaszy spróbowało narysować kwiatek.


Jeśli nie macie pokrywki, można wykorzystać:

- tacę

- lub duży talerz

Jeśli nie macie kaszy jęczmiennej, można wykorzystać:

- sól lub cukier- jednak wtedy dno pudełka/naczynia nie powinno być białe

- lub bułkę tartą


07.04.2021r. (Środa)

  • Zabawa ruchowa: 

Początek dnia znów rozpoczniemy od zabaw ruchowych, zachęcam do odtworzenia filmiku i wspólnej zabawy z dzieckiem:


https://www.youtube.com/watch?v=A6iT0wdOsKk


II. Praca plastyczna „Kolorowy kwiatek”.

Przygotowujemy dziecku paski papieru, najlepiej, aby były kolorowe (kolorowe kartki, pocięte z gazet), paski szerokości 1cm - 2 cm. Zadaniem dziecka będzie pociąć pasek na małe kawałki, następnie powyklejać nimi kontury kwiatka z poprzedniego dnia.

Dziecko nakleja odciętę kawałki na szablon kwiatka.


Proszę zwrócić uwagę na sposób trzymania przez dziecko nożyczek. Poniżej przedstawiam prawidłowy sposób ich trzymania:

„W zależności od rodzaju nożyczek w oczka włożony jest kciuk, który pozostaje skierowany do góry, i palec środkowy, lub środkowy i wskazujący. Gdy oczko w nożyczkach jest tylko na jeden palec, wówczas palec wskazujący wysunięty jest do przodu i stabilizuje chwyt oraz kierunek cięcia. Druga ręka powinna trzymać papier i obracać nim płynnie”.


III. Zabawa dydaktyczna „Czarodziejskie pudełko”

W kartonie wykonujemy 2 otwory, w które dziecko może włożyć dłonie.


I wariant: Prosimy, aby dziecko zamknęło oczy i wkładamy do środka dowolną zabawkę z pokoju dziecka. Zadaniem będzie rozpoznanie zabawki po dotyku.


II wariant: Do pudełka wkładamy kilka zabawek, a dziecko ma wyjąć tą, o którą prosimy.


08.04.2021r. (czwartek)

I. Zabawy ruchowe z maskotkami:

Dziś do zabaw ruchowych wykorzystamy, maskotki, małe poduszki. Ustawiamy tor przeszkód umieszczając maskotki w linii prostej (jedna pod drugą) w odległości ok 30cm od siebie. Proponujemy dziecku następujące zabawy:

  • Dziecko przeskakuje przez maskotki obunóż. Stopy ułożone równolegle do siebie.
  • Dziecko pokonuje tor slalomem: biegnie, chodzi na palcach, chodzi na piętach, idzie tyłem, chodzi na czworakach, ślizga się na pośladkach (nogi podniesione do góry, odpycha się rączkami).


II. Zabawa matematyczna. 

Zapraszam do obejrzenia filmiku przedstawiającego wykorzystanie guzików do ćwiczenia umiejętności matematycznych oraz ćwiczenia motoryki małej (zamiast kolorowych guzików mogą być: klocki lego, kolorowe nakrętki, fasolki i groch, pompony)


  • https://www.youtube.com/watch?v=ksKnq67pXw4

III. Ćw. sprawności grafomotorycznej „Szukam pary”

Na dużej kartce papieru (im większa, tym lepsza – karton, brystol) rysujemy obrazki te same po lewej stronie kartki, jak i po prawej (np. słońce, oko, koło, trójkąt), tyle, że w różnej kolejności. Zadaniem dziecka jest połączyć 2 te same obrazki za pomocą kredki, czy flamastra.

Zadanie najlepiej wykonać na dużej powierzchni i zawiesić, np. na szafie mocując taśmą malarską na wysokości dziecka, ponieważ wtedy pracuje cała kończyna górna, a nie tylko dłoń dziecka.

MIŁEJ ZABAWY!!!


09.04.2021r. (piątek)

I. Ćwiczenia ruchowe przy użyciu kostki do gry:

Dziecko rzuca kostką, następnie przelicza liczbę oczek na kostce i wykonuje tyle powtórzeń danego ćwiczenia, ile wyturlało oczek. Można zaproponować poniższe ćwiczenia:

- przysiady

- skłony

- podskoki obunóż w miejscu

- podskoki na jednej nodze

- pajacyki

 

II. Wiersz „Kwiatek” z pokazywaniem

Ziarenko upadło na piach – trach! (klaśnięcie)

Słonko je ogrzało (pocieramy dłonią o dłoń)

Trochę popadało (stukamy paluszkami o uda)

Z moich rączek wyrósł pączek (jedną dłoń zwijamy w pięść; okrywamy ją drugą dłonią, którą trzymamy pionowo przed sobą; 

Jeden płatek, drugi płatek (otwieramy kolejno ręce, trzymamy blisko nadgarstki)

Jaki piękny mamy kwiatek (lekko obracamy powstałym kwiatem na boki)


III. Masa solna. Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem masę solną.

Przepis na masę:

- mąka

- sól

- woda

- ilość 2:2:1, czyli tyle samo mąki, co soli i połowę mniej wody

Mąkę mieszamy z solą i ostrożnie dodajemy wodę, nie wlewamy całej naraz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.


Dziecko bawi się masą wg własnego pomysłu: lepi kulki, wałki, ugniata, wylepia kształty.


12.04.2021r. (poniedziałek)

I. Rytmiczna rozgrzewka. Do dzieła:)

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

II. „Tęcza”- wiersz M. Konopnickiej, jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza. Rodzic omawia razem z dzieckiem wygląd i warunki powstawania tęczy. Dziecko ogląda fotografie przedstawiające tęczę.

 

Tęcza

— A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atłasie?

— Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogroda;
Malowało tęczę na znak,
Że będzie pogoda!

Następnie rodzic prowadzi rozmowę na podstawie treści wiersza. Przykładowe pytania:

  • Gdzie można zobaczyć tęczę?
  • Jak wygląda tęcza?
  • Jakie ma kolory?
  • Kiedy powstaje tęcza?


III. "Coś w pobliżu w kolorze..."- zabawa dydaktyczna, wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu. 

Rodzic układa na dywanie kolorowe kartoniki i nazywa kolejno ich kolory. Następnie podnosi każdy kartonik i pyta: Jaki to kolor? Dziecko przygląda się i określa kolor kartonika. Następnie rodzic pokazuje jakiś kartonik, a dziecko szuka po pokoju i wymienia nazwy przedmiotów w takim samym kolorze.


IV. „Wstążki na wietrze”- zabawa ruchowa ze wstążkami z wymachami ramion. 

Dziecko za pomocą kolorowej wstążki wykonuje określone ruchy ramion. np. zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste. Muzyczny wariant zabawy utrwalający pojęcia „cicho- głośno”, „szybko- wolno”: dziecko, zwiększa lub ogranicza ruchy, reaguje na zmiany dynamiki.


13.04.2021r. (wtorek)

1. „Deszczyk pada, słonko świeci”- zabawa orientacyjno- porządkowa. 

Dziecko stoi w określonej części pokoju np. pod ścianą. Na słowo słońce świeci!- spacerują, podskakują w rytm danego dźwięku. Na słowo: Deszczyk pada!- przykucają i rączkami naśladują daszek lub parasol. Zabawę powtarzamy.


2. Zagadki w kolorze CZERWONYM.

Spróbujcie odgadnąć kilka zagadek, wyklaszczcie sylabami odgadnięte wyrazy, policzcie ile jest sylab w danym wyrazie?


Kwaśne, rumiane, ogonek posiada.
Kiedy jest dojrzałe to na ziemię spada. (jabłko).

Ten owoc jest czerwony, mały i okrągły
Dojrzewa na słonku.
Wśród zielonych liści
wisi na ogonku. (wiśnia).

Polane śmietaną,
cukrem posypane,
smakują wybornie,
w słoneczny poranek (truskawki)

Zawsze krągły i czerwony,

na kanapkę jest krojony.

Mama daje go do zupy,

robią z niego też keczupy ( pomidor)


Czerwona, żółta, zielona,

na stole surowa lub mielona.

W kuchni węgierskiej króluje

i w pysznym leczo dominuje ( papryka )


3. Obejrzyjcie filmik - Jaki kolor wybierze Tęczusia?

https://www.youtube.com/watch?v=BfO7frEQwZk&t=1s


- w trakcie oglądanie zapamiętajcie, co było w kolorze czerwonym i powiedzcie rodzicom

 

4. Tropimy kolor czerwony.

Spróbujcie odszukać w swoim domu, pokoju zabawek oraz przedmiotów w kolorze czerwonym.


5. Gra interaktywna – Co jest w tym kolorze?

https://wordwall.net/pl/resource/1160566/kolory


6. Praca plastyczna: „Tęcza”

Drogie dzieci zachęcam do samodzielnej pracy twórczej. To od was zależy jak będzie wyglądać wasza tęcza:). Zachęcam do wykonania pracy. Chętnie zobaczę wasze prace na grupie na fb:)


MIŁEJ ZABAWY!


13.04.2021r. (Środa)

1. Powitanie i rozgrzewka na dobry dzień – Przybijcie sobie piąteczkę

https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

zabawy z pokazywaniem – Raz , dwa , trzy – https://www.youtube.com/watch?v=FBM-o-jqsLg


2. Spróbujcie odgadnąć kilka zagadek, wyklaszczcie sylabami odgadnięte wyrazy, policzcie ile jest sylab w danym wyrazie?

Ten żółciutki owoc
bardzo kwaśny bywa,
rośnie w ciepłych krajach.
Jak się on nazywa. (cytryna)

Na drzewie dojrzewa,
żółta lub zielona,
brzuszek ma okrągły,
górą wydłużona. (gruszka)

Do rogala jest podobny
żółty kolor ma,
jest to owoc z ciepłych krajów.
Czy ktoś z was go zna? (banan)

Cóż to jest za gwiazda, co na żółto świeci

Daje światło , ciepło, radują się dzieci ( Słońce )

3. Wysłuchajcie bajki o żółtej kredce

  • zapamiętajcie jakie kredki miał Tomek
  • zabawa słownikowa – „Żółte skojarzenia” – zastanówcie się „Co kojarzy wam się z kolorem żółtym?”
  • po wysłuchaniu bajki, niech dziecko odszuka żółtą kredkę w swoim pudełku i narysuje to, co może być żółte, np. słoneczko, cytrynka, kaczuszka

BAJKA O ŻÓŁTEJ KREDCE

Pewnego dnia Tomek wyjął z szuflady blok do rysowania i pudełko z kredkami. Wysypał kredki na stolik i zabrał się do rysowania. Nie zauważył nawet, że w pudełku została żółta kredka, której zrobiło się smutno.
– Nie jestem potrzebna – myślała.
– Tomek zostawił mnie w pudełku, może nie podoba mu się mój żółty kolor?
A tymczasem Tomek narysował zieloną kredką trawę i zielone drzewko. Po chwili czarna kredką narysował dach z kominem, z którego leciał dym. Czerwoną kredką pomalował ściany, a granatową zrobił wielkie drzwi do domu.
– Ach jak pięknie Tomek rysuje – westchnęła żółta kredka i przyglądała się, co jeszcze będzie na rysunku.
Tomek wziął kredkę niebieską i pomalował nią niebieskie niebo z niebieskimi obłoczkami. Później brązową kredką dorysował obok domu budę, płot i brązowego, wesołego pieska.
– Wszystkie kredki coś narysowały – popłakiwała żółta kredka – tylko ja nie jestem do niczego potrzebna.
I właśnie wtedy Tomek wyciągnął ją z pudełka.
– O, tu jesteś, myślałem, że zginęłaś – powiedział – i nie mógłbym dokończyć rysunku.
Tomek narysował żółtą kredką wielkie słońce z żółtymi promykami i żółte firanki w oknach i żółte słoneczniki za płotem i jeszcze małą, żółtą kaczuszkę, która bawiła się na rysunku z pieskiem. Ach, jaka dumna była z siebie żółta kredka, że potrafi tyle narysować.

4. Wysłuchujemy piosenkę o kolorach, i uczymy się ją śpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=owzja2wW8Nk

I. Słoneczko jest żółte,

pomidor czerwony,

niebo jest niebieskie,

ogórek zielony.

Ref. Żółty, czerwony,

znam kolory,

znam kolory,

niebieski, zielony.

II. Kurczaczek jest żółty,

truskawka czerwona,

morze jest niebieskie,

a trawa zielona.

Ref. Żółty, czerwony …..

III. Słoneczko jest żółte,

pomidor czerwony,

niebo jest niebieskie,

ogórek zielony.

ref. Żółty, czerwony……


5. Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Żółty parzy

Rodzice rzucają piłkę do dziecka wypowiadając nazwy kolorów. Dziecko, słysząc nazwy wszystkich kolorów oprócz żółtego, musi złapać piłkę. Jeżeli dziecko złapie piłkę kiedy jest kolor żółty ( żółty parzy) to daje fanta. Na koniec zabawy dziecko musi wykupić fanty wykonując ćwiczenie, np. 2 przysiady, 3 pajacyki, 4 obroty wokół własnej osi itp.


6. Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe są bardzo ważne ponieważ poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Oto propozycje :

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.


15.04.2021r. (czwartek)

1. „Konik polny”- zabawa ruchowa z elementem podskoku. 

Rodzic mówi: Jesteśmy na łące. Wokół nas rośnie dużo kolorowych kwiatów. Wśród nich jest mnóstwo kolorowych owadów: tu żółte motyle, a tam czerwone biedronki. A gdzie zielone koniki polne? My będziemy konikami i poskaczemy tak jak one. Rodzić rytmicznie klaszcze a dziecko skacze, naśladując konika polnego. Na pauzę w klaskaniu- kucają.


2. „Zielona żabka”- wysłuchanie wiersza K. Pileckiej jako inspiracja i zachęta do poznania ciekawego gatunku zwierząt. Rodzic czyta wiersz.


Zielona żaba


Chwaliła pewna żabka:

- Mam zieloną sukienkę w kwiatki,

Zazdroszczą mi wszystkie zielone żabki.

Pływam, nurkuję i skaczę,

Nie lękam się i nie płaczę.

Nie boję się nawet bociana,

Co po łące brodzi od rana.

A bocian kroczył po łące,

Podziwiał stokrotki kwitnące.

I żabkę dojrzał z daleka.

Tym razem mu nie uciekła.

Zaniósł ją bociek do gniazda.

Ale to była jazda!

Ze strachu pożółkła jej sukienka.

Zrobiła się żabka maleńka.

I bardzo prosi bociana:

- Niech pan mnie puści proszę pana.

Już nigdy nie będę się tak chwalić.

Zanieść mnie do sióstr i braci.

Zaklekotał bociek: kle, kle,

- Czegóż to się żabce chce.

Na szczęście dzień piękny mamy,

Zaniosę Cię do mamy,

Ale...pamiętaj- koniec z przechwałkami!


po wysłuchaniu wiersza rodzic prezentuje dziecku obrazek żaby. Wspólnie omawiają jej wygląd, sposób poruszania.

Zachęcamy dziecko do samodzielnego narysowania żabki, a następnie pomalowania jej farbkami

https://www.youtube.com/watch?v=2fT91za6rQ0


3. „Żaby”- zabawa logorytmiczna z gestodźwiękami. 

Dziecko recytuje rymowankę z rytmizowaniem słów. Powtarza wierszyk z towarzyszeniem gestodźwięków (klaskanie, tupanie, klepanie w podłogę):

 

W trawie dziś hałasu wiele:

żaby proszą na wesele.


4. „Jedzenie w kolorach tęczy”- rozpuszczanie kolorowych galaretek owocowych. 

Rodzic zachęca dziecko do przygotowania razem z nim deseru owocowego. W trakcie rozpuszczenia galaretki w wodzie, dziecko ma możliwość zobaczenia koloru. Dziecko określa, jaki smak ma dana galaretka, kierując się kolorem np. czerwona- truskawkowa, zielona- kiwi, żółta- cytrynowa. Po przestygnięciu dziecko może dodatkowo określić po zapachu czy smaku, jaka to galaretka. Smacznego!