Metoda pracy z dziećmi wg Gruszczyk- Kolczyńskiej
Metoda Dr E. Gruszczyk – Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci wraz z ich edukacją matematyczną
Cele metody:
Założenia metody:
Program edukacji matematycznej E. Gruszczyk – Kolczyńskiej ujmuje 12 kręgów tematycznych, które należy realizować w podanej kolejności, uwzględniając stopniowanie trudności i prawidłowości rozwoju dziecka:
W Naszym Przedszkolu na dziecięcych półkach z zabawkami wśród wielu różnorodnych zabawek, środków dydaktycznych szczególne miejsce zajmują te, które sprzyjają kształtowaniu myślenia matematycznego, poznawaniu reguł matematycznych – zgodnie z zasadą przekazaną przez prof. Edytę Gruszczyk – Kolczyńską, że najlepszym sposobem poznawania matematyki są osobiste doświadczenia dziecka. W zależności od grupy wiekowej dzieci mają możliwość działania samodzielnego czy też pod kierunkiem nauczyciela podczas zajęć dydaktycznych między innymi takimi zabawkami, środkami dydaktycznymi jak:
patyczki,
klocki Dienesa (zbiór klocków - figur geometrycznych różniących się: kolorem, grubością, wielkością),
historyjki obrazkowe,
zegary,
gry planszowe,
puzzle cyfrowo – obrazkowe,
klocki do układania rytmów,
Metoda aktywnego słuchania muzyki
Autorką metody jest Batii Strauss, nauczycielka z Izraela. Głównym cele metody jest przybliżania dzieciom muzyki klasycznej. Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integruje różne formy aktywności: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę oraz w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć cel zamierzony przez nauczyciela. Dzieci działają, słuchając muzyki, poznają dzieło, doświadczają jego dynamiki, tempa, rytmu i przeżywają „na sobie”, reagując ruchem, słowem.
Autorka podaje następujące etapy pracy z utworem:
Zajęcia z edukacji muzycznej stanowią ważny element wychowania przedszkolnego. W naszym przedszkolu każdego dnia w każdej grupie „Promyków” słychać śpiew dzieci, rytmiczne melodie towarzyszące zabawom ruchowym, utwory muzyczne. Zajęcia prowadzone metodą aktywnego słuchania muzyki są różnorodne i ciekawe, i dzięki temu jeszcze bardziej uwrażliwiają dzieci na piękno muzyki klasycznej.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Podstawowymi założeniami metody W. Sherborne jest rozwój dziecka poprzez ruch:
1. Świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe
2. Świadomość przestrzeni i działania w niej
3. Dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu
Prowadzenie ćwiczeń tą metodą ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, sprawności, i w związku z tym możliwości ruchowych. Dzięki temu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie i zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń uczestnik terapii poznaje przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna, czuje się bezpieczniej, staje się aktywny i przejawia większą inicjatywę.
Ćwiczenia odbywają się w parach lub w grupie, mogą w nich uczestniczyć rodzice. Wiele ćwiczeń na zajęciach prowadzonych metodą Weroniki Sherborne stanowi dla dzieci dużą atrakcję i wesołą zabawę w grupie, stwarza możliwość do twórczego działania oraz pobudza spontaniczność i aktywność własną dziecka.
Metody nauczania języka angielskiego
Nie tłumacz- demonstruj
Nie wyjaśniaj- pokaż
Nie przemawiaj- zadawaj pytania
Nie mów pojedynczymi wyrazami- stosuj zdania
Nie mów zbyt wolno- mów normalnie
Nie mów zbyt szybko- mów naturalnie
Nie bądź niecierpliwy- wyluzuj
( R.Titone)
Metoda językowo-plastyczna
Metoda opiera się przede wszystkim na stworzeniu jak najbardziej naturalnych warunków do nauki języka angielskiego poprzez edukację wielozmysłową.
Nauczyciel wykorzystuje w ramach tej metody piosenki, wierszem rymowanki, ruch oraz prace plastyczne.
Metoda językowo-plastyczna spełnia także założenia metody naturalnej, mającej na celu naukę poprzez obserwację, naśladownictwo i powtarzanie. W metodzie naturalnej kontekst odgrywa kluczową rolę. Ponadto kładzie się nacisk na "zanurzenie" w języku poprzez obcowanie z nim w niezmienionej formie. Dzieci mają głównie słuchać, a rola nauczyciela polegam.in. na cierpliwym czekaniu na efekty.
W programie znajdują się również elementy metody bezpośredniej, zgodnie z którą opanowanie języka angielskiego następuje w taki sam sposób jak opanowanie języka ojczystego. Metoda zakłada elementy zabawy, naukę przez naśladowanie i pokazywanie. Jedyną pomocą w zrozumieniu jest kontekst sytuacyjny.
W Metodzie Reagowania Całym Ciałem ( TPR), ruch odgrywa najważniejszą rolę. Język ciała (gesty) stają się przekaźnikiem informacji. Dzieci w ten sposób uczą się nazw prostych czynności, rzeczowników, przymiotników; uczą się też piosenek i wierszyków. Dzięki tej metodzie znika konieczność używania języka polskiego.
Metoda audiolingwalna jest realizowana poprzez ideę wykorzystania odtwarzacza CD i kolorowych kart podczas nauki. Słuchanie piosenek oraz wspólne powtarzanie słów i wyrażeń, nauka wierszyków i rymowanek, także przez wykorzystanie ilustracji do zobrazowania treści- to wszystko sprzyja wyrobieniu dobrych nawyków językowych.
W metodzie tej ważną role odgrywa pochwała.
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
Program wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej „Klucz do uczenia się” jest oparty na pedagogice wybitnego rosyjskiego psychologa Lwa Wygotskiego. Teoria poznania i nauczania Lwa Wygotskiego, zakłada, że w procesie edukacji najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się, czyli przygotowanie do korzystania ze swojego potencjału umysłowego. Program rozwija 3 podstawowe umiejętności u dzieci:
W naszym przedszkolu pracujemy na wybranych modułach programu. Są to:
Sesje/zajęcia rozwijają zamiłowanie dzieci do baśni, pozwalają opanować ich język, zrozumieć
konstrukcję opowiadania poprzez postępowanie zgodne z ustalonym zestawem procedur,
określonym jako modelowanie wizualne. Nauczyciel rozwija wyobraźnię dzieci i wspomaga
procesy myślowe. Aby rozwinąć te umiejętności, dzieci używają symboli przedstawiających
postaci z bajek, a następnie przy ich pomocy tworzą modele. Dzięki temu dzieci rozumieją, czym
jest opowiadanie i uczą się układać własne historie.
Sesje/zajęcia rozwijają umiejętność analizowania zewnętrznych, wizualnych cech przedmiotów
przy pomocy standardów sensorycznych, takich jak: kolor, kształt, rozmiar. Budują podstawy do
rozwoju umiejętności poznawczych, umożliwiają wszystkim dzieciom, a w szczególności dzieciom
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwinięcie umiejętności analizowania świata,
postrzegania wyglądu przedmiotów (kolor, kształt i rozmiar). Przejście od spostrzegania
globalnego do analitycznego odbywa się przez postrzeganie polisensoryczne, w którym motoryka
i dotyk wspomagają percepcje wzrokową, natomiast statyczne widzenie kształtów jest przenoszone na ruch.
Sesje/zajęcia dostarczają dzieciom możliwości poznania za pomocą symboli modeli wizualnych
siebie jako istoty fizycznej, emocjonalnej i społecznej, świata naturalnego i materialnego,
wiedzy o istotach żywych i nieożywionych.
Sesje/zajęcia realizowane poprzez zabawy w grupie kształtują dziecięcą wyobraźnię kreatywną,
umiejętność odczytywania symboli, umiejętności językowe i komunikatywne, elastyczne
myślenie, twórcze rozwiązywanie problemów, samoregulację i poczucie własnej wartości
Sesje/zajęcia rozwijają język matematyczny i zachowania celowe. Zapewniają dzieciom możliwość
analizy struktury przedmiotów, planowania, artykułowania swoich zamierzeń i ich realizacji przy
pomocy drewnianych, modularnych klocków do budowania. Poprzez wykorzystanie wielu
schematów w różnorodnych zadaniach dzieci uczą się, jak patrzeć na przedmioty z różnych
perspektyw i myśleć starannie o tym, co muszą zrobić, żeby zbudować daną konstrukcję, zanim
przystąpią do jej budowy.
Inf. http://kluczdouczeniasie.pl/wp-content/uploads/2016/12/zgodnosc-z-podstawa-programowa.pdf
Metoda pracy z dziećmi wg Gruszczyk- Kolczyńskiej
Metoda Dr E. Gruszczyk – Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci wraz z ich edukacją matematyczną
Cele metody:
Założenia metody:
Program edukacji matematycznej E. Gruszczyk – Kolczyńskiej ujmuje 12 kręgów tematycznych, które należy realizować w podanej kolejności, uwzględniając stopniowanie trudności i prawidłowości rozwoju dziecka:
W Naszym Przedszkolu na dziecięcych półkach z zabawkami wśród wielu różnorodnych zabawek, środków dydaktycznych szczególne miejsce zajmują te, które sprzyjają kształtowaniu myślenia matematycznego, poznawaniu reguł matematycznych – zgodnie z zasadą przekazaną przez prof. Edytę Gruszczyk – Kolczyńską, że najlepszym sposobem poznawania matematyki są osobiste doświadczenia dziecka. W zależności od grupy wiekowej dzieci mają możliwość działania samodzielnego czy też pod kierunkiem nauczyciela podczas zajęć dydaktycznych między innymi takimi zabawkami, środkami dydaktycznymi jak:
patyczki,
klocki Dienesa (zbiór klocków - figur geometrycznych różniących się: kolorem, grubością, wielkością),
historyjki obrazkowe,
zegary,
gry planszowe,
puzzle cyfrowo – obrazkowe,
klocki do układania rytmów,
Metoda aktywnego słuchania muzyki
Autorką metody jest Batii Strauss, nauczycielka z Izraela. Głównym cele metody jest przybliżania dzieciom muzyki klasycznej. Słuchanie muzyki metodą Batii Strauss integruje różne formy aktywności: słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Pozwala w sposób niewerbalny odkryć różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo i rytm oraz dynamikę i barwę oraz w stosunkowo krótkim czasie osiągnąć cel zamierzony przez nauczyciela. Dzieci działają, słuchając muzyki, poznają dzieło, doświadczają jego dynamiki, tempa, rytmu i przeżywają „na sobie”, reagując ruchem, słowem.
Autorka podaje następujące etapy pracy z utworem:
Zajęcia z edukacji muzycznej stanowią ważny element wychowania przedszkolnego. W naszym przedszkolu każdego dnia w każdej grupie „Promyków” słychać śpiew dzieci, rytmiczne melodie towarzyszące zabawom ruchowym, utwory muzyczne. Zajęcia prowadzone metodą aktywnego słuchania muzyki są różnorodne i ciekawe, i dzięki temu jeszcze bardziej uwrażliwiają dzieci na piękno muzyki klasycznej.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Podstawowymi założeniami metody W. Sherborne jest rozwój dziecka poprzez ruch:
1. Świadomość własnego ciała i usprawnianie ruchowe
2. Świadomość przestrzeni i działania w niej
3. Dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązanie z nimi bliskiego kontaktu
Prowadzenie ćwiczeń tą metodą ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, sprawności, i w związku z tym możliwości ruchowych. Dzięki temu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie i zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń uczestnik terapii poznaje przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna, czuje się bezpieczniej, staje się aktywny i przejawia większą inicjatywę.
Ćwiczenia odbywają się w parach lub w grupie, mogą w nich uczestniczyć rodzice. Wiele ćwiczeń na zajęciach prowadzonych metodą Weroniki Sherborne stanowi dla dzieci dużą atrakcję i wesołą zabawę w grupie, stwarza możliwość do twórczego działania oraz pobudza spontaniczność i aktywność własną dziecka.
Metody nauczania języka angielskiego
Nie tłumacz- demonstruj
Nie wyjaśniaj- pokaż
Nie przemawiaj- zadawaj pytania
Nie mów pojedynczymi wyrazami- stosuj zdania
Nie mów zbyt wolno- mów normalnie
Nie mów zbyt szybko- mów naturalnie
Nie bądź niecierpliwy- wyluzuj
( R.Titone)
Metoda językowo-plastyczna
Metoda opiera się przede wszystkim na stworzeniu jak najbardziej naturalnych warunków do nauki języka angielskiego poprzez edukację wielozmysłową.
Nauczyciel wykorzystuje w ramach tej metody piosenki, wierszem rymowanki, ruch oraz prace plastyczne.
Metoda językowo-plastyczna spełnia także założenia metody naturalnej, mającej na celu naukę poprzez obserwację, naśladownictwo i powtarzanie. W metodzie naturalnej kontekst odgrywa kluczową rolę. Ponadto kładzie się nacisk na "zanurzenie" w języku poprzez obcowanie z nim w niezmienionej formie. Dzieci mają głównie słuchać, a rola nauczyciela polegam.in. na cierpliwym czekaniu na efekty.
W programie znajdują się również elementy metody bezpośredniej, zgodnie z którą opanowanie języka angielskiego następuje w taki sam sposób jak opanowanie języka ojczystego. Metoda zakłada elementy zabawy, naukę przez naśladowanie i pokazywanie. Jedyną pomocą w zrozumieniu jest kontekst sytuacyjny.
W Metodzie Reagowania Całym Ciałem ( TPR), ruch odgrywa najważniejszą rolę. Język ciała (gesty) stają się przekaźnikiem informacji. Dzieci w ten sposób uczą się nazw prostych czynności, rzeczowników, przymiotników; uczą się też piosenek i wierszyków. Dzięki tej metodzie znika konieczność używania języka polskiego.
Metoda audiolingwalna jest realizowana poprzez ideę wykorzystania odtwarzacza CD i kolorowych kart podczas nauki. Słuchanie piosenek oraz wspólne powtarzanie słów i wyrażeń, nauka wierszyków i rymowanek, także przez wykorzystanie ilustracji do zobrazowania treści- to wszystko sprzyja wyrobieniu dobrych nawyków językowych.
W metodzie tej ważną role odgrywa pochwała.
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
Program wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej „Klucz do uczenia się” jest oparty na pedagogice wybitnego rosyjskiego psychologa Lwa Wygotskiego. Teoria poznania i nauczania Lwa Wygotskiego, zakłada, że w procesie edukacji najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się, czyli przygotowanie do korzystania ze swojego potencjału umysłowego. Program rozwija 3 podstawowe umiejętności u dzieci:
W naszym przedszkolu pracujemy na wybranych modułach programu. Są to:
Sesje/zajęcia rozwijają zamiłowanie dzieci do baśni, pozwalają opanować ich język, zrozumieć
konstrukcję opowiadania poprzez postępowanie zgodne z ustalonym zestawem procedur,
określonym jako modelowanie wizualne. Nauczyciel rozwija wyobraźnię dzieci i wspomaga
procesy myślowe. Aby rozwinąć te umiejętności, dzieci używają symboli przedstawiających
postaci z bajek, a następnie przy ich pomocy tworzą modele. Dzięki temu dzieci rozumieją, czym
jest opowiadanie i uczą się układać własne historie.
Sesje/zajęcia rozwijają umiejętność analizowania zewnętrznych, wizualnych cech przedmiotów
przy pomocy standardów sensorycznych, takich jak: kolor, kształt, rozmiar. Budują podstawy do
rozwoju umiejętności poznawczych, umożliwiają wszystkim dzieciom, a w szczególności dzieciom
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwinięcie umiejętności analizowania świata,
postrzegania wyglądu przedmiotów (kolor, kształt i rozmiar). Przejście od spostrzegania
globalnego do analitycznego odbywa się przez postrzeganie polisensoryczne, w którym motoryka
i dotyk wspomagają percepcje wzrokową, natomiast statyczne widzenie kształtów jest przenoszone na ruch.
Sesje/zajęcia dostarczają dzieciom możliwości poznania za pomocą symboli modeli wizualnych
siebie jako istoty fizycznej, emocjonalnej i społecznej, świata naturalnego i materialnego,
wiedzy o istotach żywych i nieożywionych.
Sesje/zajęcia realizowane poprzez zabawy w grupie kształtują dziecięcą wyobraźnię kreatywną,
umiejętność odczytywania symboli, umiejętności językowe i komunikatywne, elastyczne
myślenie, twórcze rozwiązywanie problemów, samoregulację i poczucie własnej wartości
Sesje/zajęcia rozwijają język matematyczny i zachowania celowe. Zapewniają dzieciom możliwość
analizy struktury przedmiotów, planowania, artykułowania swoich zamierzeń i ich realizacji przy
pomocy drewnianych, modularnych klocków do budowania. Poprzez wykorzystanie wielu
schematów w różnorodnych zadaniach dzieci uczą się, jak patrzeć na przedmioty z różnych
perspektyw i myśleć starannie o tym, co muszą zrobić, żeby zbudować daną konstrukcję, zanim
przystąpią do jej budowy.
Inf. http://kluczdouczeniasie.pl/wp-content/uploads/2016/12/zgodnosc-z-podstawa-programowa.pdf